Každý 3D program má souřadnicový systém tvořený třemi osami, jsou to osy X, Y, Z ve 3D prostoru.
Globální souřadnicový systém - jediný pro celou scénu, jehož středem je průsečík všech tří os, ve kterém se nachází absolutní 0 (nula).
Lokální souřadnicový systém - vztahuje se ke konkrétnímu objektu.
V Blenderu (2.46) má každá osa svoji barvu:
- osa X - červená
- osa Y - zelená
- osa Z - modrá
Blender se ovládá převážně s levou rukou na klávesnici a s myší v pravé ruce.
Základními stavebními prvky v Blenderu jsou:
- Vertex/bod - jeden jediný bod, základní stavební jednotka
- Edge/hrana - spojnice mezi dvěma body
- Face/plocha - plocha vytvořená mezi třemi a více body
V Blenderu jsou pouze bezrozměrné jednotky s přesností na:
- rotace - dvě desetinná místa - 0.12
- změna velikosti - čtyři desetinná místa - 0.1234
- změna polohy - čtyři desetinná místa - 0.1234
- mřížka (podle které lze modelovat)
- osy (X - zelená, Y - červená, Z - modrá - ta po spuštění Blenderu směřuje k nám)
- objekt cube/kvádr (automaticky vložen při spuštění Blenderu)
- Lamp/světlo
- Camera/kamera
klikni na obrázek pro zvětšení +
Nečekejte od Blenderu chování typické pro Windows:
- nefunguje zde schránka Windows (Ctrl+C, Ctrl+V)
- Klávesa F1 nevyvolá nápovědu
1 komentář:
Vždy, když „zoomuju", se to přibližuje na jedno místo. Co s tím mám dělat? Ne vždy je tam totiž zrovna ta část, ke které se chci dostat.
Okomentovat